7 frågor du ska ställa dig själv om din hemsida

Carl Netz 22 augusti 2017

Nu när vardagen är här igen är det ett bra läge att se över din hemsida och se så den fungerar som den ska. Här är en checklista med 7 saker du borde ha koll på om du tar hand om din hemsida själv.

  1.  Ligger rätt och aktuell information på startsidan?


    Innehållet på din hemsida ska alltid vara så aktuell som det går. Det är alltid trevligt att ha bilder som speglar årstiden och ett God jul budskap men glöm inte att plocka bort det när julen har varit. Man kan ha olika nivåer av ambition i hur ofta man vill ändra på sin hemsida. Oavsett om du väljer att ändra ofta eller sällan är det viktigt att den informationen som syns först är aktuell.

  2. Är alla kontaktuppgifter och öppettider aktuella?


    Säkerställ att du inte råkar ha kvar öppettiderna från i sommras kvar nu när hösten är här. Adressen och telefonnumret kanske inte ändras så ofta men det är värt att kolla så de fortfarande stämmer. • Finns det något nytt att publicera på hemsidan? Om du gjort en översyn av hemsidan är det ju trevligt att det syns. Det kanske finns något nytt att publicera i bloggen. Om dina besökare ser att något hänt på hemsidan sedan förra gången de besökte hemsidan har de anledning att besöka den snart igen.

  3. Är din hemsida mobilanpassad?


    Idag besöker i de flesta fallen fler personer din hemsida via mobilen än via sin dator. Det är därför viktigt att när du gör saker på din hemsida tänka – Mobile first. Ta upp hemsidan via din mobil och kolla om allt ser rätt ut och fungerar som det ska. Det bästa sättet att kolla om din sida är mobilanpassad är att använda Google’s mobiltest. Här är länken till det: 

  4. Har det ökat eller minskat med besökare på hemsidan?


    Har du koll på hur många som besöker din hemsida? Ibland kan du se statistiken från dina besökare när du är inloggad på hemsidan annars är Google Analytics ett fantastiskt verktyg för att se detta. Kolla i statistiken och jämför med hur det sett ut tidigare. Går det åt rätt håll? Kommer det in fler besökare nu än förra månaden.

  5. Vad kommer dina besökare ifrån?


    Det finns olika källor från vart dina besökare kan komma ifrån. De kan ha Googlat, klickat på en länk på Facebook eller kanske blivit länkade via en annan hemsida. Genom att ha koll på detta kan du se vart dina åtgärder gör nytta.

  6. Vad gör dina besökare på hemsidan?


    Gör besökarna det du vill på hemsidan. Kolla på vilka undersidor som besök och ifall det verkar som att besökarna hittat det de söker. I många fall kan man se att en stor mängd besökare lämnar din hemsida på ett visst ställe. Genom att få koll på vilket ställe det är kanske det går att åtgärda.

  7. Vill du ha mer besökare till hemsidan?

    Ett viktigt steg i att öka försäljningen för ditt företag är att fler personer besöker din hemsida och kan ta del av ditt erbjudande. Det finns många sätt att öka antalet besök till din hemsida. Exempel på sätt är sökordsannonsering, annonsering via sociala medier och sökordsoptimeringen av hemsidan. Detta är områden som vi hjälper många av våra kunder med idag. Är du intresserad av att få fler besökare till din hemsida? Släng iväg ett eller samtal till mig så berättar jag mer.

Lycka till med din hemsida //Carl Netz