Läs & Lär

Matnyttiga saker som hjälper ditt företag att kommunicera bättre.

Presentation av Signum Rekryterings nya hemsida och logga

Carl 30 januari 2018

För en tid sedan fick vi uppdraget att skapa en hemsida och grafisk profil för det precis etablerade företaget Signum Rekrytering. Signum Rekrytering som är verksamma i Stockholm drivs av Marina och Josefin som tillsammans har lång erfarenhet av sin branch och nu bestämt sig för att starta sitt eget företag. 

Vi tycker att det är extra roligt att hjälpa nystartade företag igång eftersom vi då får vara lite extra kreativa. 

Vi är oerhört nöjda med båda loggan och hemsidan. Kolla in de båda här: https://signumrekrytering.se

 

Kom och träffa på oss mitt i Stockholm 8-9 februari.

Carl 26 januari 2018

Tillsammans med Snowfire kommer vi att finnas på plats på Café starta eget i Kulturhuset vid Sergels torg den 8-9 februari. Där kommer vi att finnas för att svara på frågor om marknadsföring från nyföretagare. Café starta driva eget är en del av Bazaren som pågår samtidigt. Läs mer om Bazaren här

Vi kommer även att hålla vårt seminarie "Så lyckas du med hemsidan och din digitala marknadsföring". Det är helt kostnadsfritt att komma och lyssna på oss. Hämta din biljett här

Hoppas att vi ses där! 

Google premierar SSL-certifikat

Marcus Törnell 10 november 2017

För ett par år sedan började Google att premiera mobilanpassade sidor och straffa de som inte var det. Nu tar man sedan nästa steg, att premiera krypterade sidor, för Google vill se ett säkrare internet. De har satt som mål att alla sidor på internet ska vara krypterade, något som kommer ta väldigt lång tid att uppnå om det ens är möjligt.

Detta ger dig dock en möjlighet nå bättre sökresultat på Google.

För att en sida ska vara krypterad behöver ett så kallat SSL-certifikat kopplas till domänen. Certifikatet krypterar informationen mellan besökaren och hemsidan så att inga uppgifter kan snappas upp av någon utomstående. Detta är något som länge funnits inom e-handeln där man får uppge känsliga uppgifter som kreditkortsinformation, och inom bankväsendet där det ställs höga krav på säkerhet vid inloggning.

Om en sida är krypterad eller inte kan du se i adressfältet i webbläsaren (se bilden ovan). En krypterad sida böjar med https:// istället för det vanliga http://. Även ett grönt eller gult hänglås brukar kunna ses intill adressen.

Hur skaffar man då ett SSL-certifikat? Det kan du läsa om nedan.

7 frågor du ska ställa dig själv om din hemsida

Carl Netz 22 augusti 2017

Nu när vardagen är här igen är det ett bra läge att se över din hemsida och se så den fungerar som den ska. Här är en checklista med 7 saker du borde ha koll på om du tar hand om din hemsida själv.

  1.  Ligger rätt och aktuell information på startsidan?


    Innehållet på din hemsida ska alltid vara så aktuell som det går. Det är alltid trevligt att ha bilder som speglar årstiden och ett God jul budskap men glöm inte att plocka bort det när julen har varit. Man kan ha olika nivåer av ambition i hur ofta man vill ändra på sin hemsida. Oavsett om du väljer att ändra ofta eller sällan är det viktigt att den informationen som syns först är aktuell.

  2. Är alla kontaktuppgifter och öppettider aktuella?


    Säkerställ att du inte råkar ha kvar öppettiderna från i sommras kvar nu när hösten är här. Adressen och telefonnumret kanske inte ändras så ofta men det är värt att kolla så de fortfarande stämmer. • Finns det något nytt att publicera på hemsidan? Om du gjort en översyn av hemsidan är det ju trevligt att det syns. Det kanske finns något nytt att publicera i bloggen. Om dina besökare ser att något hänt på hemsidan sedan förra gången de besökte hemsidan har de anledning att besöka den snart igen.

  3. Är din hemsida mobilanpassad?


    Idag besöker i de flesta fallen fler personer din hemsida via mobilen än via sin dator. Det är därför viktigt att när du gör saker på din hemsida tänka – Mobile first. Ta upp hemsidan via din mobil och kolla om allt ser rätt ut och fungerar som det ska. Det bästa sättet att kolla om din sida är mobilanpassad är att använda Google’s mobiltest. Här är länken till det: 

  4. Har det ökat eller minskat med besökare på hemsidan?


    Har du koll på hur många som besöker din hemsida? Ibland kan du se statistiken från dina besökare när du är inloggad på hemsidan annars är Google Analytics ett fantastiskt verktyg för att se detta. Kolla i statistiken och jämför med hur det sett ut tidigare. Går det åt rätt håll? Kommer det in fler besökare nu än förra månaden.

  5. Vad kommer dina besökare ifrån?


    Det finns olika källor från vart dina besökare kan komma ifrån. De kan ha Googlat, klickat på en länk på Facebook eller kanske blivit länkade via en annan hemsida. Genom att ha koll på detta kan du se vart dina åtgärder gör nytta.

  6. Vad gör dina besökare på hemsidan?


    Gör besökarna det du vill på hemsidan. Kolla på vilka undersidor som besök och ifall det verkar som att besökarna hittat det de söker. I många fall kan man se att en stor mängd besökare lämnar din hemsida på ett visst ställe. Genom att få koll på vilket ställe det är kanske det går att åtgärda.

  7. Vill du ha mer besökare till hemsidan?

    Ett viktigt steg i att öka försäljningen för ditt företag är att fler personer besöker din hemsida och kan ta del av ditt erbjudande. Det finns många sätt att öka antalet besök till din hemsida. Exempel på sätt är sökordsannonsering, annonsering via sociala medier och sökordsoptimeringen av hemsidan. Detta är områden som vi hjälper många av våra kunder med idag. Är du intresserad av att få fler besökare till din hemsida? Släng iväg ett eller samtal till mig så berättar jag mer.

Lycka till med din hemsida //Carl Netz

Julbrev 2016

Marcus Törnell 23 december 2016

Även i år kopierar Marcus sin gammelfaster Ruts tradition att författa ett litet julbrev.

Vill ni ha hela historien kring hennes julbrev kan ni läsa om det i föregående års julbrev.

Året 2016 har varit fartfyllt och uppdragen från er många. Lite förvånande, men väldigt roligt, är den stora uppgång av trycksaker och grafiskt design som skett under året. I och med detta har vi investerat i en storformatsskrivare som vi hoppas kommer få gå varm under det kommande året. Behöver ni något som är upp till 61 cm brett och 30 m långt så kan vi nu ordna det. Affischer, fotoförstoringar, roll-ups – you name it, we print it.

Även om efterfrågan på trycksaker har ökat måste vi nog ändå konstatera att temat för året, som allt fler och fler pratar om, oavsett bransch, är digitalisering. Hur gör man sitt företag mer digitalt, mer effektivt, mer plats-o-bundet? Detta är saker vi pratat med många av våra kunder om, framförallt kring trenderna på internet och vilka krav som idag ställs på våra hemsidor. I och med digitaliseringen och att den tekniska utvecklingen går allt snabbare kan vi se att begreppet SaaS – Software as a Service – blir allt vanligare. Om detta har vi skrivit tidigare. Har du en hemsida som inte är en SaaS kan det vara en klok idé att boka in ett möte med oss så vi får förklara fördelarna med detta.

Viktigt är att under mellandagarna eller i början av januari sätta sig ner och planera året som kommer. Utvärdera föregående år och blicka framåt. Sätta nya mål. Skapa en aktivitetsplan för marknadsföringen.

Vi finns kvar här som er marknadsföringspartner och bollplank, bara ett mail, telefonsamtal eller besök bort.

Med hopp om en god jul, ett gott nytt år och ett fantastiskt 2017.

/REFLX-Teamet

Varför SaaS (Software as a Service)?

Marcus Törnell 22 november 2016

För några veckor sedan fick Carl och jag möjlighet att hålla en föreläsning om digitaliseringen på mässan Eget Företag i Stockholm. Den tekniska utvecklingen går, som du kanske märkt, allt snabbare och snabbare. Under 2015 blev datorn smartare än en mus. Runt 2023 beräknar man att den är smartare än människan, och runt 2045 kommer datorn vara smartare än alla människor tillsammans. Det är då filmen Terminator kommer bli verklighet, tror vissa. Den som lever får se.

Förra året släppte FAR - Föreningen Auktoriserade Revisorer - en framtidsrapport om hur lång tid det kommer ta att digitalisera branschen. I den rapporten kom man fram till att det kommer ta tjugo år. Nu ett år sedan rapporten släpptes har man reviderat den siffran till tio år. Jag tror att vi alla på ett sätt är fartblinda, vi förstår inte hur snabbt den tekniska utvecklingen faktiskt går.

Om vi tittar på de mjukvaror vi använder som företagare kan vi se ett ändrat beteende de senaste tio åren. Ordet moln och molnet har blivit allt vanligare. Förut köpte vi en programvara på CD-rom för dyra pengar och så använde vi den tills operativsystemet slutade supporta programmet. Idag väljer vi en molnlösning, vi betalar en mindre kostnad per månad så länge vi använder produkten men får hela tiden del av de senaste uppdateringarna och den senaste tekniken.

På den privata marknaden har vi kommit lite längre. Jag var t.ex. i min ungdom med i en filmklubb där jag en gång per månad fick en VHS/DVD hemskickad till mig. Jag betalade någonstans mellan 169-199 kr per film och fick i utbyte cirka två timmars ny underhållning. Hur ser det ut idag? Jag betalar halva den kostnaden för en Netflix-prenumeration och får tillgång till jag vet inte hur många timmar ny underhållning varje månad. Enligt årets rapport av Svenskarna och internet så har var tredje svensk Netflix idag.

Tillbaka till företagsvärlden. Vi får lära oss att vara rädda för fasta kostnader så det här med att betala en löpande månadskostnad för något kan ta emot för vissa. Låt mig därför förklara fördelarna du får med en SaaS - Software as a Service.

  1. Du får tillgång till den senaste utvecklingen och ligger i framkant. Du är proaktiv, ser till att allt är uppdaterat och allt i sin ordning istället för att använda en programvara tills den kraschar och du då står utan program.

  2. Du lägger inte alla dina ägg i samma korg. Risken med att bara arbeta lokalt på en dator är att du riskerar att förlora allt om datorn kraschar. Generellt sätt är vi alldeles för dåliga på att ta säkerhetskopior, och i de fall vi faktiskt tar en säkerhetskopia, t.ex. på en extern hårddisk, förvarar vi den allt för ofta på samma ställe som datorn i fråga. Brinner huset ner, eller din datorväska blir stulen följer även ofta säkerhetskopian med. I en Saas-tjänst ingår oftast säkerhetskopiering upp i molnet så du alltid har en backup där.

  3. Plats-o-bundenhet. Genom att ha tillgång via internet kan du komma åt dina system från vilket dator, telefon eller surfplatta som helst vilket gör dig mer flexibel och inte lika bunden till kontoret.

När vi bygger hemsidor använder vi oss av Snowfire som är en SaaS, det gör att våra kunder får hemsidor som aldrig blir gamla (tekniskt sett) då verktyget ständigt uppdateras. Det gör att vi slipper samtal från desperata kunder vars hemsida precis har kraschat. Det är bättre att arbeta på ett proaktivt sätt, och trevligare att arbeta med kunder vars hemsida inte kraschat på något underligt sätt. Det sparar dig som kund den ångest och ilska som uppstår när saker inte fungerar som de ska. Den typen av besparingar är svårare att mäta än t.ex. pengar, men nog så viktiga.

Sammanfattning:
Den digitala utvecklingen går framåt i en väldig fart. Vi ser hur produkter i större utsträckning görs om till tjänster för att ständigt kunna hållas aktuella och up-to-date. SaaS-tjänsterna gör att vi inte blir lika sårbara om våra datorer går sönder då säkerhetskopior finns i molnet. De ökar även vår rörlighet och flexibilitet då vi kan komma åt våra system via alla datorer, telefoner och surfplattor med en internetanslutning. Digitaliseringståget kommer, oavsett om du gillar det eller inte, avgå från den analoga perrongen. Om du går ombord eller står kvar kan bara du bestämma, men jag vet vad jag väljer.

"Mind the gap between the train and the platform."

 

Naturen byter skrud. Gör du?

Linda Hallgren 23 augusti 2016

Nu byter naturen sin skrud. Sommaren med sin gröna kostym övergår i den eldiga röd-oranga. Det blå vattnets underbart inbjudande blå färgton går över i gråskala när dimman sänker sig i takt med temperaturens gradantal. Sommarkvällarnas varma vindar och solgula ljustoner övergår snart i det blå ljusets kalla sken och isande vindar. Det karga vinterlandskapet gör sig påmint och får oss att krypa längre in i soffan. Vi tänder ett par ljus när mörkret sänker sig och ljusa sommarkvällar byts mot mörka höstkvällar. Luften blir hög som bergen och det djupa antetaget känns lika friskt som iskallt vatten i en törstig strupe en sommardag. Så blandas våra känslor för sommaren och vintern med budskap om värme och kyla som sammanflätas i höst och i vår. Likt regnbågens färgpalett är naturens skiftningar.

Varje årstid har sin egen charm. Varje årstid har sin egen bild. Varje årstid har sitt eget budskap. Likt varje företag har sin egen produkt och sitt eget sett att synas. Med bilder gör vi avtryck. Vi ger intryck. Vi attraherar och förmedlar. Fyra gånger om året byter vi om, sadlar om, anpassar oss för en ny årstid. Snöskyffeln vilar sommartid så djupt inne i förrådet att den är svår att hitta när vintern kommit. Att anpassa sitt företags hemsida, det digitala skyltfönstret efter årstiden i dess bildspråket, är lika viktigt som att ta fram den där snöskyffeln på vintern, när den är aktuell att använda.

Vad ska grannarna tro om du tar fram solbrillor, gummibåten och flyttvästarna i januari? Kanske att du ska på en skön semester, i bästa fall. I värsta fall så anses det att du inte hänger med alls. Budskapet blir tydligt: Du har eller kommer att ha en period när du inte är närvarande. Att inte årstidsanpassa sina bilder på sin hemsida kan ge mer fel budskap än vad man kan tro. Så drev en gummibåt bort på isen i januari. Passagerarna följde med. Vad väljer du?

Fotofabriken håller just nu på att skapa en bildbank för företag. Det kommer att göra det enkelt att hänga med, uppdatera hemsidan med nya lokala bilder anpassade efter årstid, till en rimlig kostnad. Det ska vara enkelt att hänga med. Det ska inte behöva kosta så mycket heller. Du ska dessutom kunna köpa bilder, välja bilder och byta bilder när det passar dig. Det är det vi tror att företag behöver.  Självklart kommer du som REFLX kund att gynnas av detta. Fundera över om du är den som tar fram snöskyffeln i juni. Så länge – en fin fin höst till dig!

//

Ny hemsida till Jannes Hembageri

Carl 1 juni 2016

Jannes hembageri är Söderköpings kanske äldsta ännu verksamma bageri. En bra blandning av tradition och förändring är något som genomsyrar företaget. ett historiskt företag i tiden helt enklelt. 

Efter över ett år utan någon ordentlig hemsida har vi nu fått den stora äran att skapa en ny hemsida år företaget. Hemsidan har gjorts i Snowfire där användarvänlighet och snygg design ligger i fokus. 

Under arbetet med att skapa hemsidan var vi även ute på plats och tog nya bilder på verksamheten och personalen. Hemsidan innehåller mycket bilder och genomarbetade texter för att tillsammans skapa en bra plattform där kunderna kan hitta allt från öppetider till innehållet i tårtor. 

Redan nu har Janne och hans personal själva börjat arbeta med hemsidan med att fixa med texter och bilder. Genom att systemet är så lätt att arbeta med går det enkelt och snabbt att hålla hemsidan levande. 

Besök gärna hemsidan: http://janneshembageri.se 

 

 

Julbrev 2015 - I gammelfaster Ruts fotspår

22 december 2015

Förr i tiden var det inte så sällsynt att man tillsammans med julkort skickade ett julbrev med en berättelse om det gångna året. Vissa gör det säkert fortfarande, och vi som är lite förtjusta i traditioner gör nu det också. Här är vårt julbrev!

I gammelfaster Ruts fotspår

Marcus gammelfaster Rut kan det här med att skriva julbrev. Varje år sedan hon och hennes nu framlidne man emigrerade till Kanada för närmare trettio år sedan har släkt och vänner i Sverige under december kunnat se fram emot ett brev om vad som hänt "over there" det gångna året. Brevet är ofta daterat i slutet av november, och var till ungefär för fem år sedan skrivet på skrivmaskin.

Vårt julbrev påbörjades inte i november utan mer en timme innan du fick det här mailet, men det gör det inte mindre viktigt för det.

För ett år sedan var REFLX Kommunikation fortfarande ett projekt på ritbordet, det var inte förrän i februari började vi använda namnet på bred front. Sedan dess har mycket hänt, vi har t.ex. haft kontakt med ALLA er som får det här julbrevet. Nu ser inte ni hur många det här brevet går ut till, men det är några stycken (mellan tre och en miljon skulle vi kunna avslöja).

Lyssna på din hemsida, den har mycket att berätta

Carl Netz 9 december 2015

Varje gång en person besöker din hemsida samlas det information om vart besökaren kommer ifrån, vad den gör, vart den tar vägen och mycket mer. All information som samlas skapar statistik över vad som händer på din hemsida, statistik som ifall den används rätt är en enorm tillgång. Det finns många system för att samla in denna information, det vanligast verktyget är Googles eget som heter Google Analytics. Vad betyder statistiken och hur kan du göra något med den ska jag berätta om i detta inlägg.

Flest är bäst, eller?

Att din hemsida har haft tusen unika besökare behöver egentligen inte betyda så mycket. Jag brukar ofta prata med mina kunder om kvalitén på besöken. En besökare som kom in på hemsidan men direkt försvann därifrån ger en siffra i statistiken men egentligen inget mer. En besökare som har bläddrat runt på flera sidor, stannat länge och läst din information och sedan kanske kontaktat dig via ett formulär ger också en siffra i statistiken över antal besök men en helg hög annan statistik som är betydligt mycket mer intressant.

Att få många besökare till din hemsida är inte jättesvårt. Det som är utmaningen är att få de att stanna kvar och göra det du vill att de ska göra. Har din hemsida massor av besökare som vänder i dörren innehåller förmodligen den inte det som de hade förväntat sig. 

Det gäller att få kvalité på besöken på din hemsida. Statistiken speglar nämligen hur bra din hemsida är. En hemsida där besökarna stannar länge, är inne på många sidor och gör det du vill att de ska göra är en bra hemsida. 

Vad betyder statistiken?

Det finns vissa tal som på ett enkelt sätt berättar för dig om kvalitén på besöken på din hemsida. Här är några värden att hålla koll på:

Antal nya/gamla besökare

Detta brukar ofta visas som ett cirkeldiagram, och visar hur många av dina besökare som besöker din hemsida för första gången. Detta är en information som är bra eller dåligt beroende på vad din hemsida har för syfte. Att ha stor andel återkommande besökare tyder på att din hemsida hade något värt att återkomma till, vilket oftast är ett bra tecken.

Genomsnittstid per session

Hur länge en besökare varit på din sida är ett värde som berättar mycket men inte allt. Att en besökare är länge på din hemsida är ett bevis på att hemsidan innehöll något värt att se/läsa/funder över. Dock kan denna statistik förstöras något om några få besökare spenderar väldigt lång tid på sidan. Alternativt om väldigt många spenderar väldigt kort tid på sidan. Informationen om genomsnittstiden på hela din hemsida säger mycket, men det kan vara värt att även kolla på genomsnittstiden på varje unik sida. Finns det kanske några sidor där dina besökare stannar extra länge?

Sidor per session

Stannar dina besökare på startsidan eller letar de sig vidare? Sidor per session berättar hur många undersidor på din hemsida besökarna hittar till. Detta berättar för dig ifall dina besökare har lätt att hitta i hemsidan meny, ifall länkarna har ett namn som gör att man inte klickar där, eller kan det vara så att all information värd att veta finns på startsidan. Om det är så att dina besökare är inne på många av dina sidor men tiden på varje sida är väldigt kort kanske det är så att de letar runt men inte hittar det de söker.

Avisningsfrekvens

Detta är en siffra som gärna ska vara så låg som möjligt. Avvisningsfrekvensen är antalet besök som bara skett på en enda sida. Alltså när en person lämnat din hemsida från samma sida de kom in på. Det som är mest intressant här är hur stor den siffran är på de sidor de flesta kommer in till vilket oftast är startsidan.

Alla besök är inte äkta

Tyvärr är inte all statistik som visas från riktiga besökare. En allt större del av den trafik som syns i statistiken kommer från tvivelaktiga ställen som genom robotsystem skickar trafik till sidor över hela världen. Detta är inget att oroa sig för när du har en sida gjord via ett säkert system (te.x. Snowfire), dock ställer det till sig lite när man ska titta på statistiken. Dessa besök är oftast trafik som vänder i dörren och därför ger ett besök i statistiken men 0,0 sekunder i besökstid på hemsidan. 

Det finns sätt att sålla bort den trafiken från statistiken, men med tanke på att den finns så är det extra viktigt att titta på fler värden än bara antalet besök.

Lyssna på hemsidan

Det finns mycket din hemsida kan berätta för dig om vad som händer på den. Det finns enormt mycket information att få fram men allt är inte av värde för de flesta hemsideägare. Jag skulle vilja rekommendera alla att göra likt många av mina kunder låta någon som kan det här kanske en gång per år eller bara någon gång få analysera din hemsida. När en analys är gjord får du som hemsideadministratör en åtgärdsplan för vad som eventuellt behöver göras men också en bild över vad din hemsida ger dig och ditt företag.

 

 

 

 

 

Spela stor och bli en i mängden eller var dig själv och förbli unik

Marcus Törnell 26 augusti 2015
Liten man som står och kollar upp på en jätte.

När jag surfar runt och tittar på olika hemsidor slås jag ofta av hur opersonliga de är. Jag kan varken utläsa om företaget har en eller hundra anställda eller vem som äger det. Ofta är bilderna som används stockbilder som skulle kunna användas av vilket företag som helst. Inget ont om stockbilder, de har också en funktion att fylla, men mer om det lite längre ner.

Det enda som gör att sidan särskiljer sig är logotypen, i övrigt skulle vilket företag som helst inom samma bransch kunna sätta sig egen logga på sidan och kalla den för sin, utan att någon skulle höja på ögonbrynen eller att tycka det verkade konstigt.

Jag tror dock att jag förstår hur personerna som skapar dessa sidor tänker. Jag tror de tänker något i stil med ”om jag verkar större får jag högre trovärdighet vilket i sin tur kommer ge mig fler affärer”. Det kanske finns ett uns av sanning i den föreställningen men inte mer än så. En del lite större företag skulle säkert kunna välja bort en liten aktör. Men hur länge håller ”bluffen”? Du kanske hinner dit för ett möte innan du får frågan om företagets storlek, eller ännu värre, du har hunnit lägga ner massa tid på att skriva en offert innan sanningen kommer fram. Och du blir bortsållad. Så det enda du tjänade på att verka stor blev massa obetalt arbete i form av förberedelser och en sämre självkänsla.

Så här blir du autentisk på din webbsida och får fler kunder:

  • Lyft fram personerna i företaget. Du har med ganska stor sannolikhet konkurrenter som jobbar med ungefär samma sak som dig, marknadsför därför det de aldrig kommer att ha – DIG SJÄLV.

  • Minimera antalet stockbilder. Ersätt bilder på random personer med bilder på dig, din personal och dina kunder. Stockbilder kan användas men i lagom mängd. Stämningsbilder, närbilder och produkter är okej. Underskatta inte vikten av att anlita en professionell fotograf som kommer och tar lite bilder på er, det är en investering, tro mig.

  • Skippa Gollum-snacket. Det här har jag diskuterat med många och det är en vattendelare. Det här är min åsikt. Om du är en egenföretagare som inte har några anställda skriv inte om ”oss” och hur ”vi” arbetar, det antyder någon form av personlighetsklyvning om jag får uttrycka mig lite krasst.

Personligt och transparent, det är så jag tror att man ska arbeta när man är ett mindre företag – det är så vi själva som kommunikationsbyrå arbetar. Företaget blir mer unikt i och med att vi lyfter fram de som arbetar i företaget. De stora företagen vi nämnde tidigare kanske sållar bort oss direkt, men vi förblir ovetandes om detta, behåller vår självkänsla, och sparar en massa tid som vi annars hade lagt på att försöka få en affär som aldrig skulle bli vår.

 

Kom ihåg att det är skillnad på att vara personlig och att vara privat. Det är det förstnämnda vi ska satsa och bli bättre på.

Konsten att hålla publiken vaken

Linda Hallgren 17 augusti 2015
Person som skriver på tavla. Publiken sover.

Många människor tycker om att stå i centrum. Många så där i allmänhet, föreläsare och föredragshållare kanske i synnerhet. Kan hända är medvetenheten ibland inte lika närvarande om publikens intressen. De är inte särdeles intresserade av att bara studera dig eller höra dig babbla på någon längre stund heller, oavsett vad det är du säger och vem du är. Lokala, nationella och internationella celebriteter kanske fångar oss ett par minuter med sina intressanta liv och sina kunskaper men händer inget mer än talets gåva där på scenen tappar vi intresset ganska fort. Det är väl måhända därför som det finns rekommendationer kring talets längd i bröllopssammanhang. Hur ska du då kunna få din publik att vilja rikta sitt intresse mot dig i mer än tjugo minuter utan att bli uttråkad? Det är en konst.

Efter upprepade föreläsningar i diverse affärssammanhang och nätverksluncher så känner jag att jag i egenskap av publik vill förmedla ett par tankar. Det finns ett par nycklar som kan vara generellt värda att notera oavsett vad ditt föredrag handlar om.

Börja mitt i, pang på, rakt i raketen, mitt i nålsögat eller vad du vill döpa det till. Vi skiter ganska ofta i bakgrunden. Börja i poängen och låt oss undra hur du kom dit. Förklaringen tar du sen. Den kronologiska ordningen tråkar ut oss.

Om du har en PowerPoint så fyll den med ord som kompletterar det du säger – inte upprepar. Krydda med en bild eller två (och överväg om du ska använda hemmatagna sådana beroende på hur professionellt ditt syfte ska vara). Om du ska berätta om din superhäftiga bergsbestigning du just gjort – sätt oss på berget först. Då fångar du oss. En initierande bildserie är aldrig fel.

Få publiken att delta; prata med oss, referera till något någon i publiken väckt.

Sist men inte minst – var medveten om dig själv. Hur du är klädd, dina rörelser och ditt tonläge (här: oavsett vad föredraget handlar om undvik att stå stilla och monotona tonlägen, rör på dig och variera ditt sätt att tala, annars somnar vi för guds skull). Tänk igenom vad du vill förmedla och förmedla detta i allt vad du gör och är. Det icke-verbala språket säger så mycket mer än dina ord gör. Matchar det så blir det äkta. Då är du hemma.

Lycka till med ditt kommande föredrag. Nu kommer jag med glädje att lyssna på dig nästa gång jag får möjligheten.

Linda Hallgren

Fotofabrikens nya hemsida

reflx kommunikation 7 juli 2015

Att ta fram en hemsida är en kreativ process som kräver tid och eftertanke. Fotofabrikens nya hemsida är ett bra exempel på hur bra resultatet blir om man låter processen ta sin tid. 

Fotofabriken vänder sig till en stor mängd olika målgrupper vilket kräver att hemsidan är anpassad efter besökarnas väldigt olika syften. Något som kan tyckas naturligt för en fotografs hemsida är att arbeta mycket med bilder. Hemsidan är fylld av massor av bilder, men också mycket text som beskriver hur arbetet för att få fram bilderna ser ut. 

Vi är riktigt nära kollegor REFLX och Fotofabriken, vilket gör det extra roligt att vi nu får presentera denna hemsida. Välkommen in och inspireras: http://fotofabriken.se 

Midsommar på Google och Instagram

Carl 18 juni 2015

Vilket är det ord som vi tillsammans med midsommar mest söker efter under helgen? På Instagram vinner midsommar över de flesta andra högtider i flest fotade bilder.  Nu kanske det är så att midsommarafton i år inte kommer att se riktigt så här sommrig ut i år, men visst är det en bild som ger en härlig känsla. Här är lite fakta om midsommar ur en kommunikationsbyrås perspektiv.

Midsommar på Instagram

Midsommar är en högtid där vi tar väldigt mycket bilder och sånna som vi gärna delar med oss av. Hashtagen #midsommar har i skrivande stund 271 439  st bilder. Det är betydligt mycket fler bilder än exempelvis #nyår som endast har runt 95 000 st bilder. Många fotar Påsken ca 200 000 bilder under #påsk finns det. Den högtid som är något mer fotad än midsommar är inte helt otippat julen där #GodJul har ca. 304 000 bilder. 

Öppettider viktigast på Google 

De flesta företagen stänger under helgen men som tur är inte alla. Det söks så klart mycket på Google även under midsommar men det är inte jordgubbar eller nubbe som vi främst relaterat till midsommar söker efter. Det vi tycker är viktigast att få fram info om vid midsommar är Öppettider. Ni tappra företag som håller öppet även under helgen gör väldigt rätt i att lägga ut dessa tider på hemsida eller andra kanaler ni har. 

Det område vi främst söker efter tillsammans med midsommar är kanske inte helt otippat Dalarna, strax därefter kommer Uppsala och Västerbotten. 

Snapsvisor och lekar 

Via Googles verktyg Google Trends går det även att se hur sökningarna ser just nu så här dagen innan midsommarafton. Det sökning som ökar mest just nu är: snapsvisor midsommar. En annan sökning som är på uppgång är: midsommar outfit och midsommar lekar. Trots vädret är ska det ändå sjungas och lekas imorgon. 

Med dessa midsommar fakta ska vi snart också ta lite ledigt för helgen. Vi önskar alla en glad midsommar och en trevlig sommar! 

 

Att byta logga är sällan smärtfritt

Marcus Törnell 20 maj 2015

Idag har Linköpings Universitet bytt logga och reaktionerna är på detta är kraftiga - jag är inte förvånad. De allra flesta tar nog loggan för given, den har alltid funnits där och sen reflekterar man inte mer över det.

Det är intressant att se reaktionerna när större organisationer byter logotyp, det är då folk hajar till. Vad hände?! Vad är det där för logotyp de sätter upp på fasaden? 

En känsla av tomhet infinner sig och man undrar vad som hände med den gamla loggan, den man (i och för sig tagit för given) men ändå varit i kontakt med så många hundra gånger tidigare. Sällan blir folk överexalterade över den nya loggan, Linköpings Universitet är inget undantag. Snabbt fick Facebokgruppen "Vi som vill ha tillbaka LiUs gamla logga" över 4 000 medlemmar.

Lidköpings kommun (ej att förväxla med just Linköping) bytte för ett par år sedan sin logotyp och det togs inte heller emot med öppna armar. Att ta bort Magnus Gabriel De La Gardies (Lidköpings motsvarighet till Norrköpings Louis De Geer) gamla jaktslott, och sedermera stadens karaktäristiska rådhus från loggan sågs inte på med blida ögon. 

Även i "Soliga Karlstad" stötte man på problem. Den färgglada och välkända solen ersattes med ett diskret gradtecken i ena hörnet när man skapade ett eget platsvarumärke för staden.

I alla de här tre fallen har man valt att ändra loggan ganska kraftigt, och det gör säkert kritiken kraftigare än om man bara hade moderniserat/vidareutveckla den existerande logotypen. I grafiken nedan kan ni se hur andra globala varumärken utvecklats genom decennierna. Pepsi, Shell och BMW har väldigt tydligt bara moderniserat sin logga genom åren medan IBM och Canon helt bytt logga ett antal gånger.

Vilket är då rätt eller fel? Det är väl upp till var och en att själv bestämma, men jag tror att kritiken som framkommer när man gör en förändring skulle minska ganska drastiskt om man gick på moderniseringsspåret.

Hur är det med er logga - behöver den en uppfräschning? Slå mig en signal så kan jag berätta mer om hur vi kan hjälpa er med detta!

Marcus Törnell

Östra Ryds församling fick lära sig om Sociala Medier

Carl Netz 30 april 2015
Svenska Kyrkan på Facebook

På den heliga Walpurgis dag (Ja alltså helgonet som vi fått namnet Valborg ifrån) har Marcus och Carl varit hos Östra Ryds församling för att prata om Sociala Medier. Vi arbetar dagligen med många företag och organisationers sociala medier i praktiken och ibland får vi även syssla med utbildning, detta var en sådan dag. 

Hur ett företag eller organisation ska förhålla sig till och agera på sociala medier är en komplex fråga som kräver att man lägger tid på att planera och fundera kring det. Vi brukar oftast arbeta med sociala medier i workshop format alltså att vi tillsammans med deltagarna arbetar kring frågeställningar och problem. Frågor som exempelvis: Vad är ett bra inlägg på Facebook, vad har vi för mål och syfte med att finnas på ett socialt medie.

Då både Marcus och Carl har bakgrund inom kyrkan var det extra roligt att få göra denna workshop hos en församling. Nu har vi satt bollen i rullning för personalgruppen som ska arbeta med församlingens Facebook sida. Om du vill följa utvecklingen för sidan hittar ni den här

Känner du att företaget/organisationen du arbetar på också skulle behöva hjälp med att sätta fart på era sociala medier? Läs mer om våra utbildningar här 

Trevlig Valborg och trevlig långhelg. 

//Carl Netz

Svenska Teckenspråksakademien's nya hemsida

Reflx 13 april 2015
teckenspraksakademien

För en tid sedan fick vi i uppdrag av det nystartade företaget Svenska Teckenspråksakademien AB att ta fram företagets nya hemsida. 

Företaget erbjuder utbildning i teckenspråk både på distans och med fysiska kurser. Den nya hemsidan innehåller en e-handelslösning som gör att företaget kan sköta sina bokningar och försäljning av sina kurser direkt via hemsidan. 

Hemsidan är skapad i Snowfire, och är gjord på ett sätt som gör det enkelt för både besökare och administratörer att använda hemsidan. 

Gå gärna in på teckenspraksakademien.com för att se resultatet. 

Karlsro Marin fick ny hemsida till påsk

Marcus Törnell 8 april 2015

Våren är i antågande och imorgon påbörjas påskhelgen, men innan vi går hem för dagen lanserar vi Karlsro Marins nya hemsida!

Karlsro Marin är ett företag i Norrköping (och även Arkösund) som funnits sedan 1976. De säljer och reparerar båtar och båtmotorer, och allt annat som hör sjölivet till.

Vi fick förtroendet att förnya företagets hemsida som hade några år på nacken. Vi har gått ifrån HTML som den gamla sidan var kodad i och använt oss utav verktyget Snowfire när vi skapat den nya. Sidan är nu responsiv (anpassad för mobiler och surfplattor) och sökmotorvänlig - vilket Google gillar. Även designen har fått sig ett lyft.

Vi ser fram emot att höra vad deras kunder tycker om sidan nu när säsongen drar igång.

Sidan går att beskåda på: karlsromarin.se

Vi tackar åter igen Karlsro Marin förtroendet!

Marcus Törnell

Pressrelease - Två blir en och bildar Norrköpings nyaste kommunikationsbyrå

Reflx Kommunikation 31 mars 2015

Fotofabriken och Webbyrån Netz & Törnell går samman och blir Reflx Kommunikation. Norrköpings nyaste kommunikationsbyrå.

Linda Hallgren och Niclas Kindahl driver idag en av Norrköpings äldsta fotostudios, Fotofabriken. Här har många förevigat sina bröllop, barn- och familjer genom åren. Sedan starten 2001 har drygt 500 bröllopspar förevigats uppskattar Niclas Kindahl, som varit med ända från början. Hur många barnfötter som trampat i studion törs han inte ens spekulera i. De senaste åren har en ny gren utvecklats där fotografering på förskolor fått en stor expansion. Under en fyraårsperiod har Fotofabriken gått från att fotografera 1 200 förskolebarn till ca 6 000 barn 2014. Parallellt har det sedan starten också genomförts många företagssamarbeten, främst rörande verksamhets-, reklam- och personalfotograferingar, men även kring varumärkeshantering de senaste åren.

Nu är företaget redo att expandera sitt arbete mot företagskunder. De båda företagen har sedan lite drygt ett år tillbaka haft ett nära samarbete, vilket gör den gemensamma utvecklingen enkel.

”För oss känns det nya samarbetet med Marcus och Carl som ett naturligt steg att ta då vi sedan länge planerat att vidareutveckla affärsområdet företag åt det håll vi nu kommer att göra. Vi kan därmed erbjuda våra företagskunder en bredare repertoar då vi ser att behovet av enklare och smidigare helhetslösningar finns inom marknadssegmentet”, säger Linda Hallgren, VD på Fotofabriken.

Marcus Törnell och Carl Netz arbetar sedan 2011 med digital kommunikation, bland annat inom hemsidesproduktion, grafisk design, sociala medier och digital annonsering, fram tills nu under namnet Webbyrån Netz & Törnell.  

De båda företagen går nu delvis samman under det gemensamma varumärket Reflx Kommunikation. Tillsammans har de fyra delägarna bred och mångårig kompetens inom marknadsföring, varumärkeshantering, bildkommunikation och digitalt skapande. 

”Våra förenade kompetenser skapar en mängd möjligheter och en bredare plattform att erbjuda företag. Det handlar inte bara om att skapa en hemsida eller att ta lite bilder, det gäller att skapa en strategiskt genomtänkt helhet där man fyller varumärket med rätt innehåll och riktar det mot rätt målgrupp. Vi strävar efter att bli en partner kring kundens aktivitetsplan, eller hjälpa kunden att skapa en i de fall det inte finns. Långsiktighet är en nyckel till framgång enligt vårt sätt att se. Den stora erfarenheten av kommunikation genom bilder och strategisk varumärkeshantering är något som tillsammans med vår kunskap om digitala medier skapar en synergi som gynnar våra nuvarande och framtida kunder”, säger Carl Netz.

Reflx Kommunikations affärsidé går ut på att vara en långsiktig partner som genom strategiskt riktade insatser stärker kundens varumärke. Framgångsrika företag kännetecknas ofta av starka varumärken.

För privatpersonen finns Fotofabriken fortfarande kvar. Alla bröllopspar och barnfamiljer är naturligtvis varmt välkomna hit även i framtiden.

En hemsida för framtiden

Marcus Törnell 3 december 2014

Du som läser detta har med största sannolikhet, precis som jag, någon gång reflekterat över hur snabbt utvecklingen av tekniken går. Knappt har man hunnit hem från affären med sin nya dator innan den är gammal och out-of-date. Samma sak gäller din hemsida. Tekniken utvecklas, förutsättningar förändras och trender kommer och går. För att din hemsida ska stå sig många år framöver är det viktigt att du tänker till vid valet av plattform för din hemsida.  

Jag vill att du för en stund föreställer dig din hemsida som ett hus. Du planerar att bygga ett hus och du vänder dig till några olika byggfirmor och arkitekter för pris- och designförslag. Till slut har du sållat ner allt till två olika förslag som du väger emellan.

Det första förslaget är ett hus precis som du vill ha det, men det har hjul vilket gör det flyttbart. Byggfirman som lämnat det här förslaget bygger vissa delar av huset själv medan andra delar av huset köps in som färdiga moduler. Om du efter några år väljer att måla om huset finns det risk för att något av rummen går sönder invändigt. Du kommer oavsett hur försiktigt du vårdar huset behöva göra ett stambyte så småningom vilket kommer kosta dig tid och pengar. 

Det andra förslaget är ett hus precis likadant som det första, bortsett från några små skillnader. Det finns ingen byggfirma och huset har inga hjul. Ett färdigt hus ställs på en tomt och en arkitekt ser till att utsidan ser snygg ut. Om du ändrar på utsidan finns ingen risk för att något invändigt går sönder, och något stambyte kommer inte bli aktuellt då stammarna i det här huset byter ut sig själva.

Byggkostnaderna för de båda förslagen är samma. De löpande kostnaderna är samma.

Vilket hus skulle du välja?

Personligen skulle jag välja det andra förslaget, och det är därför vi har valt att arbeta med en plattform som heter Snowfire när vi utvecklar hemsidor. Det är ett framtidssäkrat system. Det innebär att en hemsida byggd i Snowfire löpande kommer att uppdateras så att den alltid har den senaste versionen.

Det finns andra plattformar som också uppdaterar sig själva, t.ex. Wordpress, men där finns problemet jag beskriver i det första förslaget. Nämligen att en hemsida byggd i Wordpress består av en wordpresskärna, på den lägger man ett designtema och sedan installerar man diverse plugins (moduler) från tredje part. Uppdateras Wordpress finns det en risk att det påverkar designtemat eller någon plugin. Ofta slutar designern att uppdatera sitt designtema efter några år, och vad gör man då?

Att ha en leverantör som står för både drift, support och underhåll av din hemsida och som tar ansvar för att den fungerar - för ungefär samma pengar som ett webbhotell kostar - är för mig ett klokt val när du funderar över vilken plattform du vill att din framtida hemsida ska vara byggd på.

Tveka inte att kontakta oss om du vill veta mer om hur vi kan framtidssäkra din hemsida.

Allskogsservice's nya hemsida

Reflx Kommunikation 3 november 2014

Olle Josefsson driver skogsföretaget Allskogsservice i Vånga utanför Norrköping. Han kontaktade oss på oss då han ville förändra sin hemsida. 

Efter vårt första möte konstaterade vi att det inte bara var en ny hemsida som var aktuell, utan ett övergripande tänk kring företagets marknadsföring. Det Olle sökte var mer än några som kunde bygga hans nya hemsida, det var några han kunde bolla idéer och tankar med kring företagets marknadsföring. 

Vi tog fram en plan för projektet som innehöll bland annat nya företagsbilder, en ny hemsida, och en kampanj med sökordsannonsering via Google. 

Det blev även ett arbete med att ta fram nya företagsbilder. Det hanns med innan de vackra höstlöven hade fallit och bilderna anpassades efter hur de skulle användas på hemsidan. 

Hemsidan byggdes i CMS-verktyget Snowfire. Snowfire är enkelt att administrera vilket var en önskan från Allskogsservice. Olle delade vår filosofi att ett levande företag behöver ha en levande hemsida för att vara intressant. 

För att få fart på trafiken till hemsidan ingick även en kampanj för sökords annonsering via Google. 

Välkommen in att titta på hur hemsidan blev: www.allskogsservice.se

Syns ditt företag på Google Maps?

Carl Netz 24 oktober 2014

Google Maps är ett fantastiskt verktyg. Det är inte bara en karta utan precis som Google själv en sökmotor. Google känner av vart du befinner dig, och kan på så sätt hjälpa dig hitta rätt saker i din närhet. Söker du efter en resturang är du förmodligen intresserad av en resturang som ligger inom räckhåll och inte den hemsidan som sökordsoptimerat ordet resturang bäst.

Som företag kan du använda dig av Google Maps för att göra det enklare för dina kunder att hitta dig. Till skillnad från en tryckt karta låter sig Googles kartor anpassas efter vad som verkligen sker på kartan. Alla som vill kan se till att ens företag syns på kartorna, och extra viktigt att företag som tar emot kunder på plats syns. 

Jag gjorde en sökning efter resturang i Norrköping och resultatet syns på bilden. Vissa restauranger syns väldigt tydligt andra syns inte alls. Hur kommer det sig då? Jo genom några hyfsat enkla men oerhört viktiga åtgärder kan du se till att ditt företag syns extra tydligt på kartorna. 

Stegen har du här:

Skapa en Google+ sida för ditt företagFyll i aktuella uppgifter, så som kontaktuppgifter, öppettider etc. Verifiera företagets adress, (Google skickar ut ett brev med en veriferingskod du ska fylla i)Lägg ut några trevliga bilder som visar ditt företagKlart, nu syns ditt företag på Google Maps

När Google+ sidan finns kan du som ägare av den göra inlägg och uppdateringar så informationen alltid är aktuell. 

Både Jag och Marcus har hjälpt många företag att synas bra på Google Maps. Är du som läst detta intresserad av hur du och ditt företag kan synas bättre är du välkommen att kontakta oss